Mærsk får eneret på blå farve - 9bureau
Mærsk logo. Ill.: Wikimedia

Mærsk har fået eneret på sin blå farve

Mærsk har fået eneret på sin blå farve efter ansøgning om farvemærke beskyttelse.

For kun anden gang i Danmarkshistorien har en dansk virksomhed fået eneret på en farve.

A.P Møller-Mærsk har søgt Patent- og Varemærkestyrelsen om beskyttelse af Mærsk kendte blå farve.

Patent- og Varemærkestyrelsen har ifølge dr.dk godkendt Mærsks ansøgning om at registrere og varemærke beskytte virksomhedens lyseblå farve som et såkaldt farvemærke.

Usædvanligt

At beskytte en farve som et varemærke er usædvanligt og måske også kontroversielt.

At få beskyttet sin farve af varemærkeloven er i den grad usædvanligt, siger chef for design og varemærker i Patent- og Varemærkestyrelsen Hannah Holm Olsen til dr.dk.

Det er bemærkelsesværdigt.

Én ting er at få beskyttet et logo, et navn eller en lyd, men at få beskyttet en farve, er inden for varemærker noget af det sværeste at få registreret, siger hun.

dr.dk

Kun anden gang det sker i Danmark

Tilladelsen er så usædvanlig, så det kun er anden det sker i Danmark.

Den første virksomhed, der opnåede at varemærke beskytte en farve var pumpeproducenten Danfos, der i 2011 fik eneret til en særlig rød farve.

Ifølge Mærsk er det vigtigt at kunne markere sig med sin egen farve ude på det blå ocean og rundt omkring i verden.

Godt nok fylder Mærsk meget på vores hjemlige himmelstrøg, men ude i verden er det en anden sag.

Henning Morgen, der er historiker ved Mærsk, siger til dr.dk, at virksomheden ofte hører folk fortælle om en god følelse, når de ser den hvide stjerne på en blå baggrund på en Mærsk container eller et Mærsk skib.

Grundig dokumentation

For at kunne opnå varemærkebeskyttelse af en farve, skal både behov og farve dokumenteres grundigt.

Mærsk gennemførte blandt andet en kundeundersøgelse, hvor 84% sagde, at de
forbinder den lyseblå farve med Mærsk og virksomhedens produkter.

For Danfos var det 96% af branchefolk, der genkendte den røde farve som Danfos-specifik.

Danske farver? Eller bare farver?

Er det et skråplan at give virksomheder patent på en farve?

Varemærke beskyttelse er vigtig, men bør det gælde for en (tilfældigt) valgt lyseblå eller rød?

Når et skibsværft i slutningen af 1800-tallet malede skorstenen på Peter Mærsk Møllers dampskib Laura, var det så et tilfældigt valg?

Eller blev der foretaget grundige farve- og receptions undersøgelser af den blå farve?

Når antallet af virksomheder, der får tilladelsen, er så få som det er tilfældet, kan det ikke udgøre et problem.

Når Mærsk har fået eneret på sin blå farve, skyldes det først og fremmest den lange historiske brug af farven.

Historien spiller en afgørende rolle.

Hvis man havde besluttet sig for at farve skorstenen sort, som var det mest normale dengang, og først for nylig valgte at introducere den lyseblå farve, havde A.P. Møller – Mærsk næppe fået godkendt sin ansøgning, siger Hannah Holm Olsen fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

dr.dk