NASA har som led i et stort og årelangt moderniseringsprojekt af NASAs hovedwebsite, nasa.gov, valgt at skifte til WordPress.
Efter et moderniserings- og omlægningsprojekt på 18 måneder med webudvikling, data migration, og opbygning af indhold, har NASA nu fjernet den ‘beta’ mærkat, som NASAs nye WordPress website har haft det sidste halvandet år.
Fra Drupal til WordPress
Som et led i den totale moderniseringsproces har NASA samarbejdspartner webbureauet Lone Rock Point, der et rigtigt moderne remote-bureau uden noget egentligt fysisk hovedkvarter.
Lone Rock Point udspringer fra Vermont og Boston i USA, men har medarbejdere spredt over hele USA og Europa.
Webbureauet overvejede og vurderede mere end 100 forskellige CMS systemer, før feltet blev indsnævret til fire, hvoraf WordPress og Drupal udgjorde to Open Source valgmuligheder, mens to andre var kommercielle systemer.
Lone Rock Point gennemførte over flere måneder grundig prototyping og brugerevalueringer af alle fire CMS systemer.
Webbureauet konkluderede at WordPress har en række features, der gør det til et oplagt valg.
- Det meget store netværk og fællesskab, som WordPress består af, giver det et meget stærkt lærings- og erfaringsgrundlag, som alle kan drage nytte af.
Det betyder at problemer kan løses og ny viden kan findes meget hurtigere gennem dette netværk end hvis NASA skulle henvende sigf til en kommerciel leverandør hver gang der var et problem, der skulle løses. - WordPress plugin økosystemet giver muligiheder for at f.ex. SEO og tilgængelighedsproblematikker kan analyseres hurtigt og effektivt inden nyt indhold udgives.
- Den meget nemme måde, (Block Editor), som nyt indhold kan skabes i WordPress er en stor fordel.
400 webredaktører kan ikke tage fejl
NASAs mange webredaktører, (der er mere end 400 i alt), havde længe udtalt kritik af de noget rigide skabeloner, som NASAs Drupal CMS bestod af.
De ønskede et nyt CMS med større handlefrihed og flere muligheder.
Det fik indflydelse på ændringerne og valget af NASAs nye CMS:
In earlier discovery phases of the project, content authors were were vocal that they were interested in a CMS that allowed them to break free of templates that were perceived to be rigid,
J.J. Toothman, Lone Rock Point President