Rahsaan Roland Kirk

Rahsaan Roland Kirk var en blind amerikansk jazzmusiker som spillede tenorsaxofon og fløjte samt mange andre instrumenter.

Kirk var en sand ener i den moderne jazz.

Den blinde blæser-blæksprutte skabte sin helt egen særlige musik, der besad en ukuelig, ja til tider nærmest vulkanagtig, energi.

Desuden havde den ofte humor, kunne være rå og upoleret og trak ikke mindst på stort set hele jazzhistorien, eller som Rahsaan Roland Kirk yndede at kalde den: black classical music.

I hans musik indgik elementer og impulser fra primitiv blues, ragtime, New Orleans Jazz, bebop, funk, avantgarde og folklore.

Den sprudlende og indimellem kradse cocktail blæste Kirk ud i rummet med sit store arsenal af blæserinstrumenter.

Udover sit hovedinstrument tenorsaxen og tværfløjten omfattede det en række uortodokse af slagsen, hvoraf nogen var hjemmelavet.

To af dem havde Kirk fundet i en skrammelbunke i kælderen i en musikforretning.

Det var de næsten ukendte saxofontyper manzello og stritch.

De minder henholdsvis om en sopransax og en altsax.

Dem formåede Rahsaan Roland Kirk oven i købet at spille på samtidig med sin tenorsax.

Det lød som om, en hel blæsersektion var på banen.

Ideen med at spille på flere instrumenter samtidigt var opstået i en drøm, som Kirk havde, da han var 16 år.

Han hævdede at være i kontakt med både ånder og dæmoner, og måske var det dem, der var på spil ved den lejlighed. Det var ligeledes i en drøm, at navnet Rahsaan, som han senere kaldte sig, opstod!

Ikke særligt overraskende var det netop Kirks spil på tre saxofoner på samme tid, der bragte ham på manges læber, da han først kom frem i slutningen af 1950’erne.

Jazzpuritanere var ikke sene til at anklage Kirk for blot at være en showmand og affærdigede blandt andet fremgangsmåden med de tre saxofoner som ren effektjageri.

Roland Kirk – Mood Indigo (Copenhagen Live 1963)

Citeret fra Wikipedia.