Som sidste led i en større ændring af SAS visuelle identitet og kommunikation, får SAS flyflåde et nyt visuelt udtryk.
Flyenes bemaling udtrykker en ny identitet for selskabets visuelle kommunikation.
Det har resulteret i SAS fly i nye farver og dermed et helt nyt look på SAS fly.
Det nye look er hvidt / sølvgråt med SAS kendte blå signaturfarve som staffering på undersiden af den bagerste del af flykroppen og haleror.
Vingespidser og motorernes forreste del er også blevet en del af det nye visuelle udtryk.
Nyt SAS mega-logo
Den største ‘nyhed’ ved SAS nye look, er at SAS logoet nu er et sølvfarvet mega-logo, der dækker næsten hele den forreste del af flykroppens sider foran vingerne.
Det er både vellykket, moderne og tidstypisk.
De første SAS fly i nye farver bliver SAS nyindkøbte Airbus A350 og Airbus A320neo fly.
The Scandinavian way
Det nye farveskema er ifølge SAS ment som både en hyldest til skandinavisk design og dens minimalistiske arv.
Samtidig peger SAS fly i nye farver et skridt ind i fremtiden.
Det nye design er et symbol på vores fremtid – en mere bæredygtig og konkurrencedygtig fremtid for SAS, som samtidig omfavner vores arv.
Skandinaviske flyrejsende vil kunne genkende farverne som ‘hjemmefra’, mens udenlandske rejsende vil møde en nordisk kvalitet i flyenes nye farver.
Rickard Gustafson, President og CEO i SAS
We are travelers
SAS flådens nye bemaling er den sidste skridt i SAS nye firmaprofil og visuelle identitet.
Den blev lanceret med “We are travelers” kampagnen i 2014.
Kampagnen skulle løfte SAS rejsetilbud op fra blot at være en flybillet til at gøre en flyrejse til en livsstil.
SAS fly gennem tiderne
SAS har med ujævne mellemrum skiftet det visuelle udtryk på sin flåde af passagerfly.
SAS blev grundlagt i 1946 som et konsortium mellem Svensk Interkontinental Lufttrafik, Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskab.
SAS Dragon / Viking Livery
De første SAS fly blev malet i det, der blev kendt som SAS Dragon eller Viking livery.
SAS DC-4 Haakon Viking fra 1946 var malet i den oprindelige udgave af Dragon / Viking livery.
Drage figuren er organisk svunget langs fuselagen på flyet med runde former på hals og hale.
SAS kalder selv denne periode for Dragon Age.
Dragefiguren ændres løbende gennem årene til et mere stiliseret udtryk.
Carlzon livery
I 1981 blev Jan Carlzon udnævnte til øverste chef for SAS.
Han ændrede det visuelle udtryk på SAS flåden radikalt.
Mange mente, at han bevidst ødelagde SAS visuelle identitet.
Carlzon mente at folk ikke forstod henvisningen til skandinavisk vikingearv og var nervøs for at folk forbandt vikingerne med plyndring og voldtægt…
De nye farver blev indført i 1983 og blev kendt som Carlzon livery.
Carlzon livery blev kritiseret for at være intetsigende.
Carlzon besluttede desuden at droppe SAS tradition med at navngive sine fly efter nordiske konger og høvdinger.
Det medførte massive protester blandt SAS ansatte og Carlzons beslutning blev omgjort.
Blue tail
Da SAS indkøbte nye Boeing 737 NG fly i 1998 skiftede SAS endnu en gang ham for sine fly.
Den nye bemaling blev døbt Blue Tail Livery og var (er) karakteriseret ved at flyets haleror var malet i SAS blå, der rød bemaling på den forreste halvdel af motorerne.
Endelig fik flyene en ny grå bemaling på flykroppen.
SAS logo blev ny-designet ved samme lejlighed.