To af internettets mest indflydelsesrige og magtfulde organisationer, Google og WordPress.org, har indgået et nyt partnerskab.
Alberto Medina, Developer Advocate i Content Ecosystems Team hos Google, bekræfter partnerskabet i to artikler offentliggjort på hans egen medinathoughts.com og på Torquemag.io.
I en artikel på Alberto Medinas personlige blog fra d. 29. januar 2018 Medina beskriver sin (og Googles) vision for et langsigtet partnerskab mellem Google og WordPress:
Målet for vort team er at bringe de to sammen og samarbejde med WordPress-fællesskabet, dets kerneudviklere og webudviklere for at muliggøre fantastiske brugeroplevelser på nettet – drevet af WordPress.
Eksperter ønskes
I sin artikel opfordrer Medina WordPress-eksperter til at deltage i det nye partnerskabs mange partnerskabsprojekter; Gutenberg-udvikling, forbedret temaudvikling, videreudvikling af AMP-projektet og så videre.
Partnerskabet blev tidligere beskrevet i en artikel af Alberto Medina offentliggjort på Torque.io i december 2017, hvor Medina beskriver Googles tilstedeværelse på WordCamp US tidligere samme år.
Medina konceptualiserer partnerskabet gennem en række argumenter for, hvorfor Google nu indgår i partnerskabs projekter med WordPress – eller rettere med WordPress-fællesskabet:
Vores mål er at engagere os i WordPress-fællesskabet og indgå i overvejelserne WordPress-økosystemets performance. Vi betragter arrangementet som en succes!.
Men; let’s face it:
Det er WordPress succes som CMS og webplatform, der har sendt WordPress og Google i partnerskab i med hinanden.
Den bevægelse siger meget i sig selv!
WordPress 59%-andel af CMS-markedet er noget der taler for sig selv – det og så det faktum, at næsten en tredjedel af alt webindhold i dag er drevet af WordPress, er en no-brainer for Google. De er nødt til at samarbejde med WordPress!
Vi er bare overrasket over, at dette partnerskab ikke er indgået for lang tid siden.
WordPress dominans på CMS-markedet har været tydeligt i flere år.
WordPress og Google i partnerskab: Page speed…
Ikke desto mindre er det en spændende nyhed og meget interessant at se, hvad der kommer ud af partnerskabet.
Page speed har længe været i centrum for Googles aktiviteter med at rangordne webindhold i deres søgeresultater.
Som searchengineland.com formulerer det:
Google has been focusing on speed, speed, and then also speed, for eight years now.
Med indlemmelsen af AMP-projektet, Accelerated Mobile Pages, i partnerskabet og Google’s generelle fokus på Page Speed er det ikke overraskende, at partnerskabet fokuserer så meget på hurtig indlæsning af webindhold (webcontent) på mobil platforme…